Walvissen en witte haaien.

16 oktober 2015 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Woensdag vanaf Oudthoorn een mooie rit door de bergen gehad naar Hermanus.
In Hermanus was het rond de 15 graden, winderig en regenachtig. En nee we zijn niet lekker een warm cafeetje in gegaan, maar buiten 1,5 tot 2 uur hebben we walvissen gespot. Wat was dat prachtig. Sommige zwommen langs de kust en andere sprongen, iets verder weg, uit het water. (We hebben er foto's van, maar niet hele mooie want ze vertellen je niet wanneer ze wat waar doen. Je moet geluk hebben)
Gister om 9uur moesten we ons melden In Gansbaai voor een kooiduik met witte haaien. We kregen eerst een licht onbijt, uitleg en daar gingen we. Ik denk de meeste toch wel een beetje met knikkende knieen, want wat moet je verwachten?
De boot waarmee we gingen gingen ze nog even halen... WAT??  Die boot met dat enorm KLEINE kooitje?? Dan kunnen ze zo makkelijk bij ons bij toch?? Pffff..oke..
Daar gingen we. Op een woeste zee, 15 min volle kracht vooruit. Dat was al gaaf. We klapte soms meters naar beneden en weer omhoog. Dat was voor vele iets teveel. Vooral toen we stil lagen, want dan wordt  je pas zeeziek. Er hingen er best veel over de reling... waaronder Edwin :(. Dat kwam oa ook omdat je de wetsuit nog aan moest trekken in de stuurhut.. Dat schijnt nl ook de slechtste plek te zijn op de boot.
Maar goed.. wetsuit aan en de kooi in. We gingen er met 5 tegelijk in. En dan wachten.. er wordt wat water met een 'lekker' luchtje het water in gegooid om ze te lokken. En ze hebben een enorme kop van een tonijn aan een touw..  (de haaien werden niet gevoerd, alleen maar gelokt.
Dus daar zit je dan in een kooi en heel koud water te wachten tot je hoort dat je naar beneden moet. De eerste keer naar beneden.. te laat!! Je weet niet welke kant je op moet kijken. Ze zwemmen nl heeeel snel voorbij. De keren daarna heb ik ze wel gezien. Zo gaaf. Als hij voorbij zwemt is het gewoon een vis en geen witte haai voor je gevoel.
Als je niet in de kooi zat kon je boven op het dek kijken en daar zag je het beter in de kooi.
Ook hier geen National Geographic fotos maar wel een geweldige ervaring.(filmpjes van de haaien kon ik hiet niet uploaden dus die stasn op facebook) We (edwin is ondanks dat hij beroerd was toch de kooi in gegaan) hebben gewoon in het water gezeten met op 1 of 2 meter van ons vandaan witte haaien!!! EN.. We hadden ook nog een walvis met haar jong rond onze boot zwemmen. Echt vlak langs ons! Dat schijnt erg ongebruikelijk te zijn.
Daarna zijn we meteen naar Stellenbosch gereden. Waar we laat in de middag/ begin van de avond aankwamen. Meteen douchen en ergens iets eten. We kwamen in een heel leuk restaurant terrecht met 500 verschillende wijnen. Erg lekker gegeten: Springbok! We zijn tenslotte in Zuid Afrika.
Vandaag een wat rondrijden in de omgeving en naar wat wijn- boeren.

1. Stina Volker, Atuu Travel:
    16 oktober 2015
    Klinkt geweldig! Je schrijft het zo dat ik ook bijna in de kooi zit, super. Arme Edwin, zo erg zeeziek. Wel stoer dat hij toch de kooi is in gegaan. Nu even een hele andere omgeving, daar in de wijnstreek. Geniet LEKKER!
  2. Jannie Tamming:
    Wat een belevenis.
    Ik denk steeds wanneer gaan ze in die KOOI.
    Gelukkig lees ik nu dat het al is gedaan.
    Geniet en we lezen weer...
  3. Esther:
    16 oktober 2015
    Dapper hoor!! Ik weet niet of ik het gedaan had..... Hier kan je ook weer een vinkje achter zetten op je lijstje Blijf lekker genieten!!
  4. Sjak:
    16 oktober 2015
    Wow! Dat klinkt gaaf zeg! Super om ze allemaal in het echt en redelijk dichtbij te zien! Vast heel anders dan op tv Klinkt alsof jullie wel eenheid geweldige vakantie hebben; ik kom maar even stiekem gluren denk ik X Sjak
  5. Pa en Ma:
    16 oktober 2015
    Heel fijn dat jullie zo genieten en daar hoort ook zeeziek zijn bij in dit geval :). Hele mooie foto's hoor. Geniet van jullie laatste week.