Swaziland en HluHluwe

10 oktober 2015 - North Uthungulu, Zuid-Afrika

Donderdag ochtend vroeg op weg naar Swaziland. Eerst dwars door het Kruger Park. Zullen we dan toch nog op het laatste moment een leeuw spotten?? Nee.. :(
Oke voor het eerst rijden op de TomTom.  De kaart geeft slecht de wegen in Swaziland aan... pfffff dat is echt niets voor mij... STRESS ja!
Gelukkig: de grens hebben we bereikt.
"Good morning! Welcome to swaziland!" Paspoort laten zien, slagboom gaat open en we mogen door.
Oke.. was dit het?? Nee..even later weer een slagboom,auto uit om je paspoort te laten controleren. En terug naar de auto. Oke we kunnen opweg. Maar daar is weer een  parkeerplaats met allemaal kleine hokjes/kantoortjes er omheen.
Waar moeten we heen?? "No that way guys" Oke.. Een rij mensen. Daar gaan we achter staan. Eindelijk zijn we aan de beurt. We krijgen een stempel in ons paspoort. Edwin vraagt nog of dat alles was. Ja die man wijst naar buiten. Ik weet van iemand dat we moeten betalen.. niet dus. Mooi. Hup de auto in, dit heeft tijd gekost. Daar komt een slagboom. Grrrr we hebben niet betaald en kunnen weer terug. Gelukkig werden we snel geholpen.. pfff..
We zijn in Swaziland!!
Met mooie maar ook aparte uizichten, bergen en suikerriet-plantages. Soms rijden we natuur voorbij wat in de brand staat (door bliksem inslag) Prachtige rit dus!
De lodge waar we in verbleven was prachtig. Mooi uitzicht op een berg vanaf ons balkon. Alleen is 45 graden ons iets te warm.. ;)

Vrijdag zijn we opweg gegaan naar HluHluwe. (Dat is weer Zuid Afrika, met dezelfde onduidelijkheden bij de grens) Na een enerverende  autorit("eva" zei: volgende links. Maar dat waren uitdagende wegen die wij niet aandurfde omdat het er soms niet uitzag als een weg of we kwamen voor een hek te staan en konden weer helemaal terug. Doe het dan maar eens anders.. we hebben 3 uur "keer om alstublieft" aangehoord..) kwamen we in een heel mooi tenten camp aan. Zo'n luxe tent hebben we nog nooit gehad! En het is zo mooi hier!  In de sfeer van de film "Out of Africa"
Vanmorgen vroeg(6uur) weer op pad. Wij samen met een gids opzoek naar leeuwen in het mooie park HluHluwe Vanalles gezien, maar geen leeuw.
Vanmiddag een nieuwe kans. Uren rond gereden en vlak voordat het park ging sluiten: 3 leeuwen.. heel ver weg, maar we zagen ze aan een zebra kluiven!
We hebben de Big Five in één vakantie gezien.
We kunnen nu opweg naar Port Elizabeth.
Morgen rijden we eerst naar Durban en vliegen naar Port Elizabeth.

Ps:
We hebben 2 dode, van de 8(!),  neushoorns gespot die gedood zijn door stropers. Vreselijk dat het nog steeds gebeurd.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jannie Tamming:
    10 oktober 2015
    Wat een prachtige foto`s en dan die hyena toch? het blijft een lelijk beest vergeleken met die zeebra`s.
  2. Carla Branch:
    11 oktober 2015
    i suppose you can do without the border and driving problems but the animals must be with all that. Yes, dreadful that the killing still goes on.
  3. Pa en ma:
    11 oktober 2015
    als die leeuw op de foto aan het zebra menu was, was hij niet zo ver weg toch? Verschrikkelijk dat er nog steeds mensen zijn die graag ivoor willen. Waarschijnlijk China.